Az Európai Bizottság attól tart, hogy a fővárosi  4-es metró társfinanszírozása a teljes pénzügyi keretet elvinné, ezért csökkentené a magyar fél által a beruházáshoz a kohéziós alapból igényelt összeget.

" /> Magántőke bevonását ajánlja a Bizottság a metróberuházáshoz | 2007.03.12 | Bruxinfo Portál

Magántőke bevonását ajánlja a Bizottság a metróberuházáshoz

Brüsszel, 2007. március 12.
címkék

Az Európai Bizottság attól tart, hogy a fővárosi  4-es metró társfinanszírozása a teljes pénzügyi keretet elvinné, ezért csökkentené a magyar fél által a beruházáshoz a kohéziós alapból igényelt összeget.

A regionális politikáért felelős biztos szóvivője hétfőn hangsúlyozta, hogy Brüsszel nem utasítja el a fővárosi 4-es metró közösségi pénzből történő társfinanszírozását, gondja van ugyanakkor a projekt méretével és a beruházás büdzséjével. „Ha ez így marad, a városi és elővárosi közlekedés fejlesztésére szánt pénzboríték tartalma teljesen erre az egy beruházásra megy el. Nagyon fontosnak tartjuk és támogatjuk a metróberuházást, de más városi közlekedési projekteket is finanszírozni szeretnénk” – nyilatkozta a BruxInfónak Ana-Paula Laissy.

 

A metróberuházás költségeit Brüsszel tudomása szerint 1,6 milliárd euróra becsülte a kormány. Az NFÜ honlapján ugyanakkor 1,358 milliárd euró van feltüntetve összköltségként (2006-os árakon) és az erre a prioritási tengelyre szánt költségvetés körülbelül 2,6 milliárd euró.

 

Az Európai Bizottság – amely a múlt héten menesztett tárgyalóküldöttséget Budapestre – arra kérte a magyar hatóságokat, hogy másképpen oldják meg a társfinanszírozást, mert Brüsszel a fenti okok miatt csökkenteni kívánja a magyar fél által a metróberuházáshoz a kohéziós alapból igényelt összeget. A Bizottság egyebek mellett azt ajánlotta, hogy a magyar fél magántőkét vonjon be a metróállomások megépítéséhez. A tárgyalások egyéb technikai részleteiről nem kívánt részletekbe bocsátkozni a Bizottság, amelynek a szabályok értelmében minden 50 millió eurónál nagyobb finanszírozási igényű projektet külön jóvá kell hagynia.

 

A fejlesztéspolitikai kormánybiztos hétfőn sajtóközleményben tért ki a metróépítés ügyére, hangsúlyozva, hogy a Bizottság a napokban ismertette tárgyalási pozícióját a projekt finanszírozásával kapcsolatban. Bár a közlemény nem ismerteti a Bizottság álláspontját, Bajnai Gordon szerint a kormányzatnak két fő célja van a tárgyalások során. Az egyik az, hogy a beruházás megvalósítása nem kerülhet többe a magyar költségvetésnek, mint amennyi az erről hozott eredeti kormánydöntésben szerepel. Arra is felhívja a figyelmet, hogy az uniós források bevonása jelentősen csökkentheti a költségvetési terheket. A kormány ezenfelül kizárólag kerek egész projekt kivitelezésében érdekelt, és a kormánybiztos szerint meg kívánja akadályozni, hogy a program egyes elemeit kimazsolázzák és csak azokat támogassák. A közösségi társfinanszírozási ráta elvileg akár 70-80 százalék is lehet.

 

Az Európai Bizottságnál arra is emlékeztetnek, hogy a feleknek 4 hónap áll rendelkezésre a megállapodásra a projekt finanszírozásáról. A tárgyalások következő fordulóját egyébként március végére tervezik.


Eddigi hozzászólások (0)

  • Hírlevél
  • Legolvasottabb
  • Megosztva

Hírlevelünket csak előfizetőink olvashatják. Kérjük, jelentkezzen be itt.
Bővebb információ az előfizetésről itt.
Aktuális számunk témái:

  • Csak a komoly érdeklődők előtt lesz nyitva az eurócsatlakozási alap
  • Budapest nem harapott rá Juncker eurócsalijára
  • Az EU-nak is fejfájást okozhat a katalán helyzet elmérgesedése
  • Van Rompuy: az EU-funkciók összevonása zavart kelthet
  • Ellenzéke nem veszi készpénznek Putyin újraválasztását
  • Védelmi vonalat épít ki az EU a kibertámadások ellen
Twitter
Facebook